2013. november 22., péntek

Onigiri - Japán töltött rizsgombóc

 Tegnap olyat csináltam,amit már ezer éve nem, sushit tekertem vacsira, egy jóbarátommal. Már egy hete lefixáltuk a dolgot, és végül is egész délutánt erre szántuk, de megérte. Bár ezúttal nem nagyon tündököltem a maki tekerésben, de az onigiri-jeim nem is lettek olyan rosszak. Bátran ajánlom ezt a receptet bárkinek, függetlenül attól, hogy mennyire szereti vagy ismeri a japán konyhát, mert a töltelék bármi lehet.

Sushi rizs főzése:
A rizst átmossuk két három alkalommal. Nem kell aggódni ha a víz nem tiszta, igazából vagy fél órán át mosogathatnánk akkor se lenne teljesen tiszta. Ha átmostuk a rizst kétszeres mennyiségű hideg vízben feltesszük fedő alatt főni. Ha felforrt kis lángra tesszük, és addig hagyjuk a tűzön, amíg nem marad alatta víz. Ekkor elzárjuk a gázt, és a gőzben hagyjuk párolódni még 10-15 percig.
Végül még forrón meglocsoljuk kb 100g nyers rizsenként 1 ek rizsecettel, vagy mirinnel. Jól elkeverjük, majd egy nagyobb tálba vagy tálcára téve szétterítve kihűtjük. Mikor már langyos terítsük le egy konyharuhával, hogy ne száradjon ki.

Nem kell, hogy a rizs speciális sushi rizs legyen, én mindig a sarki kisboltban veszem a  kb. 200FT/kg árút. Egyetlen szempont, amit figyelek, hogy lehetőleg A rizs legyen.

Onigiri formázása:


Alább látható egy videó a formázáshoz. Én a két tálas részt kihagytam, egyszerűen csak megnedvesítettem a kezem, és a rizsből egy golyót formáztam. A titka, hogy nem szabad erősen nyomni, különben szétesik.

Az érdekes rész 1:10-nél kezdődik.


Koktélrákos onigiri:

hozzávalók darabonként:
fél csésze főtt rizs a fenti leírás szerint készítve
1 tk koktélrák töltelék
1 csík nori (algalap)

koktélrákos töltelék:
0,5kg fagyasztott koktélrák felengedve
2-3ek szójaszósz
2tk méz
1 ek szezámmag
2-3 nagy gerezd fokhagyma

A fokhagymát megpucoljuk, és lereszeljük. Egy tálba kb fél dl meleg vizet engedünk, ebben feloldjuk a mézet, elkeverjük a szójaszósszal, beletesszük a fokhagymát és a szezámmagot. A rákot forró serpenyőben picit megpirítjuk, majd leöntjük ezzel a keverékkel, és addig pároljuk, amíg egy nem túl szaftos állagot kapunk.
(Ebből az adagból 6 onigirit készítve maradt még másnapra is, a maradék rizzsel csak simán elkeverve is nagyon finom.)

Szurimis onigiri:
hozzávalók darabonként:
fél csésze főtt rizs a fentiek szerint készítve
1 tk majonézes töltelék
1 csík nori (algalap)

Majonézes töltelék:
4 csík szurimi (általában halas pult környékén kapható rák imitáció)
2 ek majonéz

A szurimiről leszedjük a műanyagot, majd négy részre vágjuk. Egy tálba szálaira szedjük, és elkeverjük a majonézzel.

Azért is jó ezzel kezdeni szerintem, mert nehéz elrontani, és a rizseceten kívül semmi extra nem kell hozzá. Az algalap is elhagyható, bár erősen ajánlott annál fogva megfogni, mert a rizs a száraz kézre eléggé ragad. De első próbálkozásnál pici folpackal, vagy zsírpapírral helyettesíthetjük. Nyilván azokat nem fogyasztjuk el, mint az algalapot.
Tölteléknek lehet bármit belerakni, ahogy olvasgattam, Japánban maradékok kerülnek bele. A lényeg csak annyi, hogy ne legyen túl szaftos, ami belekerül, mert úgy könnyen szétáztatja a gombócokat.

Nagyon laktató! Mi fejenként kb 4db-ot tudtunk jóízűen megenni.

Jó étvágyat hozzá! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése